wajib miliki

Sunday, November 14, 2010

1st step

start


Assalamualaikum & Salam Keemasan
Bagaimana untuk manfaatkan emas untuk jangka masa panjang supaya kita still bermotivasi dan terus bermotivasi untuk terus mengumpul emas?
Pelaburan jangka pendek memang diminati orang melayu, buktinya berapa ramai yang tertipu dengan berbagai pelaburan seperti swisscash dan sebagainya.
Sekarang kita berlatih untuk berminat dan bersabar serta menikmati apa itu pelaburan jangka panjang. Kita berlatih sama-sama.
Dengan keuntungan sehingga 37% setahun, banyak yang kita boleh manfaatkan untuk masa depan kita. Antara cadangan saya...

1. Perkahwinan: Samada anda nak berkahwin atau berkahwin lagi atau anak anda ingin berkahwin, saya cadangkan agar simpan emas dari sekarang. Contoh belanja semua untuk perkahwinan termasuk kenduri, hantaran, downpayment rumah sewa dan sebagainya adalah RM 20K. Jumlah ni berdasarkan bila nak kawin, kalau lagi lama, mungkin belanjanya lagi bertambah. Kita ambil contoh RM 20K. Sekarang dengan RM 20K, kita boleh dapatkan
8 x Public Gold 20g, atau
3 x Public Gold 50g, atau
40 x Public Dinar 1dinar.

2. Beli kereta: Ada perbezaan yang cukup ketara sekiranya kita beli kereta sekarang dan membayar secara monthly selama 9 tahun berbanding kita beli emas secara monthly dengan jumlah yang sama. Contoh harga kereta yang nak dibeli berharga RM 80K. Jom kita kira.
Monthly payment (kereta): RM 1000/month x 9 tahun = RM 108,000
Monthly buying (emas): RM 1000/month x 5 tahun = RM 60,000 x 30%(keuntungan emas) = RM 18000. Maka 60K + 18K = 78K.
Kita tambah RM 2K je untuk beli secara cash. Hanya bayar (monthly buying) selama 5 tahun sahaja, tak perlu selama 9 tahun.

3. Tunai haji atau umrah: Graf ni saya ambil dari dinar2dirham.com


Dan banyak perkara lagi yang anda boleh manfaatkan jongkong emas dan dinar emas anda seperti kenduri akikah dan kurban, beli rumah, bayar roadtax dan insurans, ganti tayar kereta, kos isteri bersalin di swasta, melancong setiap 2 tahun ke luar negara, hadiah anak atau anak sedara cemerlang dalam UPSR, PMR, SPM, Ijazah dan bentuk kecemerlangan lain dan sebagainya.

Assalamualaikum & Salam Keemasan .
 
call meor-0125964886

No comments:

Post a Comment